Mange skoleklasser kommer til museer uten motivasjon og en god del lærere tenker på museet som en fridag. En god guide kan klare å lokke de fleste til seg, enten via teater eller rollespill, via elektroniske duppedingser eller bare med en god historie. Men burde vi ikke ha større fokus på motivasjonen til elevene? Under vil jeg presentere et verktøy som jeg mener gull verdt. Gjør opp deres egen mening, men tenk hvis vi kunne gjort noen lignende i museumsverden?
Via masterbloggen ble jeg kjent med Nina Lysbakkens prosjekt "Visuell læring". Lysbakken har en master i design, visuell kommunikasjon fra Kunsthøgskolen i Bergen. Her finner du to sammendrag av hennes prosjekt. Det ene er i en digital fortelling fra Vimeo og det andre er et utdrag fra et blogginnlegg på masterlbloggen:
Jeg er fascinert av motivasjon – hva det er, og hvordan det påvirker oss. Motivasjon er selve drivkraften bak våre handlinger, og et fint utgangspunkt for å studere behov. Prosjektet mitt handler om å finne ut hvordan visuelt design kan bidra til å motivere elever til læring i skolen. I tillegg har jeg vært opptatt av å involvere brukere i prosessen, og se hvordan det kunne påvirke prosjektet. Dette fikk meg til å dykke inn i servicedesign, et fagfelt som handler om å designe tjenester, og som har fokus på brukere. Samarbeidet med elevene har vært utgangspunktet, og samspillet mellom dem og meg utgjør ryggraden i hele prosjektet.
Visuell læring from Nina Lysbakken on Vimeo.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar