Utdrag fra vår søknad:
Eyetrack-undersøkelse
"En ting som må vurderes er eksisterende eyetrack-undersøkelser. Eyetrackundersøkelser går ut på å se på nettsider gjennom leserenes øyne. Helt konkret så måler man øyets bevegelser på skjermer for å se hva mennesker ser på når de ser en nettside. Fordi denne dataen blir registert samtidig som studieobjektet bruker mus eller tastatur så kan man si hva som fungerer og ikke fungerer på nett. Altså vi kan lære
mer om brukeradferd og mulighet til å tilpasse innholdet vår gjennom sosiale medier. Tre undersøkelser som Dalen støtter seg til er Poynter institute, Nielsen Norman Groupe og Eyetools. Det understrekes at de fleste undersøkelsene som er foretatt er av amerikanske nettsider og at de skiller seg fra norske i at de har mindre bilder og mer tekst. Siden undersøkelsene viser at studieobjektene først går etter tekst og så
etter bilder må det vurderes om en norsk eyetrack-undersøkelse bør gjennomføres.Uansett kan disse undersøkelsene vise hva som skjer, vi må selv tolke hvordan vi kan
bli bedre."
Som vi peker på i søknaden her får vi kun en mengde data med informasjon og vi må tolke det. Derfør ønsker vi å lyse ut et matsterstipend som kan analysere dette.
Foto: Andre Charlands artikkel om eye tracking
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar