søndag 3. oktober 2010

2,2 milioner nordmenn Facebook - Tidsbruk eller verdiskapning?

Henriette Hedløv, ekspert på digital merkevarebygging og kommunikasjon i sosiale medier og leder Dataforenings faggruppe på felt, er sosialemeider en forlengelse av oss selv. Det som legges ut på nettet fanges rask opp av søkemotorer og bidrar til spredning av informasjon. (Aftenposten 23.04.10: «Mangler retningslinjer for Facebook»)
Margareth Husebø advarer bedrifter mot å tenke at sosiale medier ikke angår i virksomheten. Hun mener at lojalitetsplikten vil stå sterkere hvis man har retningslinjer. Man støtter opp om og ivaretar arbeidsgivers interesser. Hun mener at man bør ha retningslinjer fordi: Det skjerper bevisstheten rundt bruken av sosiale medier som arbeidstaker og privatperson. Det synliggjør lojalitetsplikten til arbeidstaker og det minsker risikoen for uheldig omtale og omdømmetap.

Retningslinjer for bruk - effektivitet tilfordel for tap av tid
* Hvem skal representere virksomheten i sosiale medier?
* Direkte henvendelser – hvordan forholde seg til dette?
* Taushetsbelagt informasjon?
* Konsekvensen av å gi uriktig/uheldig informasjon?
* Hva med klager, kritikk, feilaktige påstander om virksomheten?
* Hvis man skal si noe om arbeidsgiver, bør dette gjøres med fullt navn?
* Om varsling om kritikkverdige forold først må gjøres internt?
* Bruk av e-post som tilhører arbeidsgiver?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar