Marius Eriksen, Sermo Consulting, kommer med 10 twittertips. Disse baserer han på Drew Benvies bloggpost. Her er mine omskrivinger:
Bruk Research/forskning av kanalene i sosiale medier for å finne intr. museer/personer/firmaer til å finne akkurat det du er intr. i. Her gjelder det å drive Nettverksbygging. Bygg nettverk etter Do ut des-prinsippet. Markedsføring/salg kan fort ende i spam så det er viktig å utarbeide en stragegi for å finne balansen. Lagarbeid/teamwork. Forslaget fra Eriksen er: ""Inviter hele teamet, avdeling eller firmaet ditt til twitter, bruk det aktivt og se hvordan det endrer måten dere kommuniserer på. Det er vesentlig mer sosialt enn epost, og det forenkler en god del da man må holde seg til korte direkte eller åpne meldinger." Her bør vi gjøre en jobb på interne retningslinjer ala NetCom for å finne den balansen vi ønsker. Nyhetsformidling er viktig for museer, men man må huske på at twitter og andre sosiale medier er et medium for dialog ikke monolog. Vi må få folk til å forstå at vi ikke er kunnskapsborgenmonolog, men refleksjons-institutisjonens dialog-sentral. Utprøving/testing. Twitter og andre sosiale medier utvikler seg i takt med brukerene, derfor trenger vi å være tilstede for å være med å forme utviklingen akkurat som vi ville ha sett etter en hage. Søkemotoroptimalisering. Google llegger på topp de stedene med mest lenker, derfor er twitter en å god kilde fordi folk legger igjen vanvittige mengder lenker. En relevant twitterkonto for google er den som deler mest lenker. Krisehåndtering er viktig og det viktig å ha noen retninglinjer på hvordan man opererer på sosiale medier i krise. Tipse journalister om nyhetssaker. Fordi mange journalister er på twitter er dette en unik måte å komme i de i møte på. Rekruttering av referansegrupper er det om er hot innenfor museumssektoren for tiden. Kanskje vi kan øke rekruteringen ved bruk av sosiale medier?
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar