mandag 11. oktober 2010

Ole Winther: Museene er til for? Nasjonal brukerundersøkelse for danske museer

Dette temaet er noe vi er veldig opptatt av i forhold til sosiale medier og museer. Vi ser nærmere på eye-track-undersøkelser og telefonundersøkelser.

Ole Winther, Kontorchef, Kulturarvsstyrelsen presenterer mange tall fra en gallup i Danmark på besøkende i museer. Kafene kommer dårligst ut og de fagligansatte best ut i følge en graf. Dyr tiltrekker flest barn – men er barnefamilier eller skoleklasser som trekker på disse tallene? 90% av besøkende på Kvinnemuseet er kvinner. De fleste kommer sammen for å opppleve sammen, kun 9% kommer alene. Når man kommer sammen er det med ledsaker eller famile.

Ut i fra holdningspørsmål plasserer undersøkelsen i et koordinatsystem mellom moderne, individ, felleskap og tradisjonell


Hvor mye koster dette spørres fra salen? 25 mill på tre år.


Uansett mener jeg at man må ha spesialister for å tolke disse tallene man samler inn. I Danmark har de blant annet brukt 5 workshops med cases for å finne ut av tallene.

Typisk bruker: Hun er 32,5 år, er sykepleier eller folkeskolelærer. Hun er sammen med andre og ser på de kunsteriske delene.

Typisk ikke-bruker: Han synes museer er kjedelig og drar dit bare når han må med foreldrene. Han bor i utkant-Danmark og er individorienterte.


Spørsmål de ønsker å stille seg selv er: Hvem får vi ikke fått på? Vet vi om de fra før eller er dette ukjente grupper? Skårer vi lavt på tilfredshet I forhold til andre? Kommuniserervi riktig med våres brukere?
Man går ikke inn på sider man ikke tenker på for å skaffe info om ting man ikke må ha
Samme bruker gruppe som for ti årsiden tross for 40 mill til formidling
William Hazell, Bergen kommune spør: må det være et besøkstilbud for alle?

Så gjenstår det å se, som vår egen Christine Ellefsen lurer på: Er det en overføringsverdi mellom dansker og nordmenn?

Bildene er hentet fra Ole Winthers foredrag.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar