søndag 6. februar 2011

“Digital Storytelling & SMEs: A Marriage Made In Heaven”

The use of digital storytelling techniques as a powerful and inexpensive tool to build brand and connect with various stakeholders through the humanization of products and/or services.
By Deborah Hoe, Ball State University, USA. 
Abstract

Toyota har som mange andre jumped on the social media band wagon. Forskjellen er at Toytota inviterte brukerne til å poste deres erfaringer. Mercedez Bens kom ikke lenge etter med digitale fortellinger.

Model for digital storytelling i Business



Toyota reklamer inneholder personlige fortellinger linket til Toyota. I reklamene så er ikke Toyota i hovedfokuset. Fokuset ligger på de som brukerene. Slik sett kan de som se reklamene selv kan ta standpunkt til om de tror på historien og produktet eller ikke.

Toyota har laget en base på 500 brukerhistorier. Dette er kilde både for Toyota som reklame, men også for oss i museumsverden som kildematerialet.

Hoe: Dette er ikke det eneste som gjør at Toyota er vellykket i dag, men det er en viktig faktor. Kostnaden er lav, rekkevidden er stor og det hele går raskt. I sosiale medier bør brukes sammen med resten av markedsføringa og ikke erstatte.

Selv om sosiale medier forandrer spillet, forandrer det ikke reglene. Sosiale medier er kun et medium for et innhold.

Flere innlegg fra konferansen her.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar