Dette er en kort evaluering av denne bloggen. Evalueringen starter med spørsmålet hvilke innlegg har vært mest lest?
1. Flott teaser på utstilling!
eMunch.no - text and image eller tekst og bilde har laget en norsk og en engelsk teaser på en utstilling som åpner 21. januar. Teaserene er i videoformat, videoblogg eller en digital fortelling. Jeg tenker at dette innlegget ble så populært fordi det omhandler et faktisk norsk eksempel, Munch er viden kjent, selve videoen kan fås på flere språk og andre museer som vurderer å gjøre det samme.
2. Grunleggende etikette
Dette innlegget viser en video om grunnleggende etikette på facebook. Grunnen til at dette har kommet som nummer 2. på mest leste innlegg tror jeg at det inneholder en video som viser instruksjoner. Disse instruksjonene er humoristiske, men samtidig tydelige. Jeg tror også denne er populær å vidreformidle for museumsansatte som er opptatt av sosiale medier til andre som kanskje ikke har en så klar formening av hva som bør være grunnleggende etikette.
3. 41 måter et museum kan bruke sosiale medier på
Dette innlegget er kun en lenke til Colleen Dilenschneide sin blogg som lister opp 41 måter et museum kan bruke sosiale medier. Dette innlegget har blitt så populært, tror jeg, fordi den viser til en annen blogg som viser mange konkrete måter et museum kan bruke sosiale medier på. Dette har en så stor tiltrekning på de som arbeider med museer og sosiale medier fordi de ønsker å henge med på det nyeste som skjer. Dette er for å kunne henge med.
Det de tre innleggende har til felles er kunnskap: hvordan museer kan bli bedre på sosiale medier. Det jeg spør meg er: bør det finnes et eget museumsnettverk for nye, digitale eller sosiale medier?
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar