mandag 27. september 2010

Hva er sosiale medier?

På samme måte som begrepet religion blir brukt i dagligdagse samtaler er det en forskjellig når man bruker samme ord i vitenskaplig sammenheng. Selv om man i dagligdagse samtaler bruker begrepene sosiale medier, nye medier eller digitale medier og mange føler at dette er et begrep som er greit å forholde seg til er det viktig å ta et steg tilbake for å begrepet. Derfor, i Aristoteles ånd, er det viktig å se nærmere på terminologien rundt sosiale medier, nye medier eller digitale medier for å starte prosessen til visdom i temaet.[1]

Akkurat som TV er et medium og aviser er medier er Internett et medium. Internett som medium har flere undermedier blant annet «sosiale medier». Førsteamanuensis ved Universitetet i Bergen, Jill Walker Rettberg spesialiserer seg i digitalkultur, hvordan personer forteller historier på internett, elektronisk littertur, blogging, spill og sosiale medier. Hun støtter seg Marie-Laure Ryan, scholar in recidence, Univeristetet i Colorado med fokus på narrative teorier og elektronisk tekstualitet når hun skriver:

The difference between a medium and a genre has become blurred with the Internet. It’s easy enough to say that television is a medium, and that soap operas, talk shows and sitcoms are genres. The differentiation is more difficult – and perhaps less useful – on the Internet. Scholars have suggested that rather than looking at the Internet as a single medium, it makes more sense to consider different authoring software as providing different media.[2]




[1] Willi Braun «Religion» i Braun, W. og R. T. McCutcheon (red.). Guide to the study of religion. London: Cassell, 2000.
[2] Jill Walker Retterberg. Blogging. Cambridge: Polity Press, 2008 (2010)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar